Check-in (odnosno prijava za let) na aerodromu je proces tokom kojeg putnik, nakon dolaska na aerodrom, predaje prtljag koji ne želi ili, koji po propisima aviokompanije sa kojom se leti, nije dozvoljeno da unese u avion. Nakon što preda prtljag, putnik dobija kartu za ulazak u avion (engl. boarding card). Ukoliko postoji mogućnost, preporučujemo uslugu prijave na let putem interneta– praktičnije je i na aerodrom možete da stignete kasnije.
Šalteri za check in
Nakon što stignete na aerodrom, sve informacije vezane za prijavu za vaš let, možete pronaći na specijalnim šalterima sa informacijama. Odgovarajuće informacije mogu se dobiti i na informativnim tablama, uglavnom pozicioniranim nedaleko od prostora za predaju prtljaga - šaltera za prijavu na let.
Pažnja!
Potrebno je biti na aerodromu 2 sata pre planiranog polaska vašeg leta.
Detaljno objašnjenje za prijavu na let
- Pronadjite šalter za check in aviokompanije kojom letite
- Pripremite validan dokument (pasoš) i broj rezervacije vaše aviokarte (kod) ili štampanu verziju aviokarte (ukoliko imate jednu)
- Na šalteru za prijavu na let potrebno je predati odgovarajuća dokumenta, kao i registrovani prtljag, koji će biti izmeren i prosledjen u avion.
- Nakon što predate dokumenta i prijavite prtljag, biće vam uručena karta za ukrcavanje u avion.
- Posle završene procedure prijave na let, nastavite ka odgovarajućem izlazu za ukrcavanje u avion, gde svaki putnik prolazi bezbednosnu kontrolu.
- Prilikom bezbednosne kontrole, svaki putnik mora položiti predmete poput ključeva, telefona, kaiša, električne opreme, kao i kapute, jakne i šalove, u obezbedjene kutije na pokretnoj traci
- Nakon završene bezbednosne kontrole možete nastaviti do odgovarajućeg izlaza, odakle ćete se ukrcati u avion. Vreme kada počinje ukrcavanje u avion prikazano je na vašoj bording karti. Osoblje aerodroma će vas blagovremeno obavestiti kada ukrcavanje u avion bude dozvoljeno.
Pažnja!
Neke aviokompanije dodatno naplaćuju prijavu za let na šalteru i štampanje karte za ukrcavanje na avion ( npr. Ryanair). Detaljne informacije o dodatnim troškovima mogu se pronaći u Opštim uslovima i sadržajima svakog operatera. Putnik je dužan da se upozna sa Opštim uslovima i sadržajima aviokompanije kojom leti.
Samouslužni šalter za check in na aerodromu
Kako biste izbegli čekanje u redovima na šalterima za prijavu na let, možete koristiti samouslužne aparate za prijavu, koji se mogu pronaći na većini internacionalnih aerodroma.
Detaljno objašnjenje:
- Locirajte samouslužni aparat za prijavu na let – na internet stranici aerodroma možete da pronadjete informacije o lokaciji ovih mašina.
- Unesite u aparat detalje dokumenta koji ste koristili prilikom kupovine karte, kao i broj rezervacije (kod).
- Ukoliko aparat to dozvoljava, možete da izaberete sedište u avionu. U suprotnom, sistem će vam automatski dodeliti sedište.
- Štampanu verziju bording karte ponesite sa sobom – biće vam potrebna da se ukrcate u avion.
Pažnja!
Na pojedinim aerodromima, korišćenje samouslužnih aparata za prijavu na let moguće je isključivo ukoliko osoba putuje samo sa ručnim prtljagom.
Veliki aerodromi poseduju i samouslužne aparate za prijavu registrovanog prtljaga na let. U takvim slučajevima, dobićete specijalnu etiketu ili nalepnicu, kojom ćete označiti prtljag. Kofer mora biti označen i predat na šalteru za brzu predaju prtljaga.
Samouslužna prijava na let na aerodromu je besplatna.
Prijava za let – ekonomska klasa
Putnici redovnih aviokompanija, koji su kupili kartu za let u ‘’ekonomskoj klasi’’, mogu da biraju izmedju nekoliko metoda prijave na let::
- Prijava za let na aerodromu na šalteru
- Samouslužni aparat za prijavu na let
- Prijava za let putem interneta
- Prijava za let telefonskim putem ( usmenim putem ili prenosom podataka)
Ne nude sve aviokompanije opciju prijave za let telefonskim putem (medjutim, na primer nacionalna aviokompanija Poljske – LOT, poseduje opciju da se usmenim pozivom prijavite na let). Logično, najpristupačniji način je prijava na let putem interneta, gde putnici mogu da izbegnu čekanje u kolonama za prijavu na let na aerodromu, i da slobodno nastave ka bezbednosnoj kontroli, nakon što ostave prtljag na šalteru za brzu predaju istog. Podsećamo da putnici i pored toga moraju da prodju sigurnosnu kontrolu.
Prijava za let – prva klasa
Za putnike koji su kupili sedišta u ‘’prvoj klasi’’, redovne aviokompanije obezbedjuju specijalne šaltere za predaju prtljaga (u pojedinim aviokompanijama ovo pravilo važi i za putnike ‘’biznis klase’’).Zahvaljujući takvim pogodnostima, putnici koji putuju ‘’prvom klasom’’ mogu da računaju na brz i lagodan proces obavljanja formalnosti na aerodromu. Šalteri za prijavu na let za putnike ‘’prve klase’’, su jasno označeni, uključujući i prostor za sigurnosnu proveru
Osobe koje putuju ‘’prvom klasom’’ mogu koristiti prijavu za let putem interneta, samouslužne mašine na aerodromu i prijavu za let telefonskim putem. Na primer, British Airways nudi opciju prijave na let putem prenosa podataka, za korisnike pametnih telefona . Putnik dobija bar kod sa karte za ulazak u avion, koji može odštampati. Takva opcija još uvek nije dostupna kod svih aviokompanija, ali postaje sve popularnija.