
Onlajn prijava za let (čekiranje onlajn; online check-in) je prijavljivanje za predstojeći let koje se obavlja putem interneta. Druga dostupna mogućnost jeste prijava za let (čekiranje) na aerodromu.
Pažnja! U slučaju da ste avionske karte kupili preko neke od popularnih aviokompanija kao što su Ryanair, Wizz Air ili easyJet, vredi prijaviti se za let preko interneta, jer se prijava za let na aerodromu vezuje za dodatne troškove.
Šta je prijava za let i zašto se mora obaviti?
Svaki od putnika, da bi zauzeo svoje mesto u letilici, mora da ima kartu za ukrcavanje (boarding pass) (sama karta ne omogućava pravo na ukrcavanje!), koja se generiše prilikom prijave i predaje se na šalteru avionskog prevoznika aerodromu ili se omogućava njeno preuzimanje ili slanje na imejl adresu putnika. Ponekad avionski prevoznici, umesto karti, daju ili šalju elektronsku potvrdu o prijavi. U takvoj situaciji treba da je ponesete sa sobom na aerodrom, odete na šalter avionskog prevoznika i pokažete ga osoblju. Na osnovu toga ćete dobiti svoje karte za ukrcavanje. Sama potvrda o prijavi, slično kao i karta, ne omogućava Vam pravo da se ukrcate u avion.
Postoje dve opcije za obavljanje prijave:
- Preko interneta – uz pomoć onlajn formulara, gde je potrebno da se unesu traženi podaci, a nakon generisanja karte za ukrcavanje ili potvrde o prijavi, treba ih odštampati i poneti sa sobom na aerodrom (detaljnije o onlajn prijavi možete da pročitate kasnije u ovom članku)
- Na aerodromu – na šalteru za check-in avioprevoznika ili na samouslužnom automatu za prijavljivanje na let (self-service check-in desk) – u tom slučaju kartu za ukrcavanje u avion dobićete ili od zaposlenog u aviokompaniji, ili na automatu (više informacija pronaći ćete na linku Prijava za let na aerodromu).
Svaki putnik ima po jednu kartu za ukrcavanje, na kojoj se nalaze različiti podaci, koje određuje avioprevoznik. Osim toga, podaci navedeni na karti zavise od destinacije, što je u vezi s viznim pravilima koje određuje zemlja u koju putujete. Obično prilikom prijave na let morate dati svoje ime, broj i seriju svog putnog dokumenta (pasoša ili u određenim slučajevima lične karte), kao i dodatne informacije, kao što su zemlja prebivališta i podaci o datumu izdavanja i datumu isteka putnog dokumenta. Ovo je važno zbog toga što se tokom bezbednosne provere putnika na aerodromu proverava da li se podaci na karti za ukrcavanje poklapaju sa onima u putnom dokumentu.
U slučaju da se podaci na karti za ukrcavanje i putnom dokumentu ne poklapaju, putnik neće moći da prođe bezbednosnu proveru. Uz to, tokom prijave za let, dodeljuju se sedišta u avionu – podatak o vašem sedištu nalaziće se na vašoj karti za ukrcavanje.
Da li je neophodno davati podatke tokom prijave za let? Da, neophodno je. Tokom izrade rezervacije avionske karte morate dati ime i prezime svakog od putnika, datum rođenja i kontakt podatke. Karta za ukrcavanje sadrži detaljnije informacije. Ovo je neophodno iz bezbednosnih razloga.
Uz sve navedeno, u periodu od kupovine avionske karte do samog leta mogu se promeniti traženi podaci (na primer, može vam isteći pasoš a na novom dokumentu imaćete novi broj i seriju). Upravo zbog ovoga se prijava na let obavlja neposredno pre poletanja, a u slučaju prijave za let preko interneta moguća je tek nekoliko dana pre polaska.
Pažnja! Svaki putnik treba da ima svoju kartu za ukrcavanje na kojoj se nalaze traženi podaci, kao i validan lični dokument kojim se može potvrditi njihova tačnost.
U čemu je razlika između potvrde o prijavi i karte za ukrcavanje?
U situaciji da Vam avionski prevoznik, nakon završene onlajn prijave, dostavi ili pošalje potvrdu o prijavi, na aerodrom idite sa primljenim dokumentom. Na šalteru avionskog prevoznika pokažite svoju potvrdu i osoblje će na osnovu nje isprintati i predati Vaše karte za ukrcavanje. Sama potvrda možda ne sadrži detaljne informacije o letu i rezervisanim sedištima u obliku koda koji treba da se skenira pre ulaska u letilicu.
Kako da znam da li je avionska kompanija poslala potvrdu ili kartu za ukrcavanje? Fajl koji omogućava pristup karti za ukrcavanje ili onaj u kom je ista poslata, sadrži tekst: “Karta za ukrcavanje” („Boarding pass”), a fajl s potvrdom o prijavi: "Potvrda prijave"/"Ovo nije karta za ukrcavanje",(„Check-in confirmation”/„This is not a boarding pass”).
Kad avionski prevoznici startuju sa prijavom za let preko interneta (online check-in)
Momenat za započinjanje i zatvaranje online check-ina određuje posebno svaka avionska kompanija. Na primer:
- easyJet omogućava online check-in od 30 dana do 2 sata prije poletanja,
- Ryanair omogućava prijavu za let preko interneta od 24 do 2 sata pre poletanja (u slučaju kupovine rezervacije sjedišta - od 60 dana od poletanja),
- Wizz Air omogućava prijavu za let preko interneta od 30 dana (ukoliko ste rezervisali sedište) ili od 24 sata (u slučaju da nemate rezervaciju sedišta) do 3 sata pre planiranog poletanja.
Ostali avioprevoznici koji omogućavaju čekiranje putem interneta:
- Air Baltic – najranije 5 dana pre polaska do perioda zatvaranja prijave za taj let na aerodromu.
- Alitalia (važi samo za tarifu Light!) – od 24 do 2 sata pred polazak.
- Ukraine International Airlines – od 48 sati (za letove iz Amsterdama, ili na relaciji Kijev-Brisel, ili za čarter letove – od 24 sata; za letove iz Brisela, Ženeve ili Ciriha – od 18 sati pre polaska) do sat vremena pred polazak (osim za letove iz Tel Aviva i Zaporožja, za koje se prijava zatvara 3 sata pre polaska). Prijava za let putem interneta na liniji Kijev-Riga i Riga-Kijev se doplaćuje, dok je za ostale linije besplatna. Od 1. oktobra 2017. svi putnici na letovima ovog avioprevoznika, izuzev interkontinentalnih i letova iz Klajpede, doplaćuju dodatnu taksu za čekiranje na aerodromu!
- AirAsia (važi samo za domaće letove) – od 14 dana do 4 sata pred polazak (AirAsia X) odnosno do sat vremena pred polazak (AirAsia).
- Spirit Airlines – od 24 sata do sat vremena pred polazak.
- Jet2.com – od 28 dana do 5 sati pred polazak.
- El Al – od 24 sata do 3 sata pred polazak.
U slučajevima koji nisu gore navedeni, za let se prijavljuje na uobičajen način na aerodromu – po odlasku na šalter za check-in (ne kasnije od 2 sata pred polazak) putnici će besplatno dobiti kartu za ukrcavanje.
Kako izgleda postupak onlajn čekiranja uz pomoć eSky-a?
Pažnja! Ukoliko vaša karta sadrži informaciju da Vašu rezervaciju obavlja avionska kompanija ili ukoliko treba da se prijavite preko internet stranice avionske kompanije, idite odmah ovde.
Kada se korisnici eSky-ja mogu čekirati? Putnik će u mejlu zajedno sa elektronskom kartom dobiti i link ka formularu za čekiranje. Pomoću njega možete dati sve podatke potrebne za prijavu pre nego što avionska kompanija startuje sa onlajn prijavom (obično u terminu od 2-4 dana pre datuma polaska). Naši konsultanti će nakon pokretanja čekiranja od strane aviokompanije dovršiti postupak umesto putnika ili će se ceo proces izvršiti automatski. Pažnja! Možda realizacija prijave neće biti moguća ako podatke popunite nakon što istekne 48 sati pre termina polaska. Karte za ukrcavanje ili potvrdu o prijavi poslaćemo na imejl adresu navedenu u rezervaciji ne ranije od 48 sati i najkasnije 8 sati pre predviđenog vremena poletanja.
Ukoliko se vaše putovanje sastoji od nekoliko letova, karte ili potvrde će biti poslate u posebnim imejovima - od 48 do 8 sati pre svakog poletanja.
Pažnja! Usluga Čekiranje putem interneta preko eSky dostupna je za letove koje obavljaju neki od popularnih avioprevoznika. Ova usluga može se dodati u korpu za kupovinu tokom kupovine avionske karte.
Kako izgleda onlajn prijava putem eSky-a ukoliko rezervaciju obavlja avionska kompanija?
Prilikom kupovine usluge Onlajn prijavljivanja za vreme rezervacije karata za let, postupak onlajn prijave za rezervacije koje obavljaju avionski prevoznici, isti je kao što je gore navedeno. Pošto unesete svoje podatke i započnete prijavljivanje, mi ćemo da ga obavimo u Vaše ime i poslaćemo Vam karte za ukrcavanje ili potvrdu na vašu elektronsku adresu. Karte ili potvrde moraju se odštampati pre odlaska na aerodrom. Pažnja! U takvoj situaciji informacije o svojoj rezervaciji možete dobiti direktno od avionskog prevoznika na svoju imejl adresu. Ali ipak preporučujemo da se pridržavate samo poruka vezanih za prijavljivanje koje šalje eSky.
Ukoliko ne kupite uslugu Online check-in uz pomoć eSky-a, morate da obavite prijavu direktno kod avionskog prevoznika. Da to obavite, morate da odete na internet stranu avionske kompanije, ulogujete se preko imejl adrese koju ste naveli prilikom rezervacije karata na eSky-u i ispunite formular za prijavu na let. Skrećemo vam pažnju da će to biti moguće tek nakon što avionska kompanija započne i odobri prijavljivanje (u slučaju kompanije Ryanair to je moguće od 24 sati do 2 sata prije poletanja)! Karte za ukrcavanje (boarding card) mogu da se koriste u skladu sa uputstvima navedenim na internet strani aviolinije.
Imajte na umu da ćete u ovom slučaju sve informacije u vezi s putovanjem, uključujući prijavu i promene rasporeda letova dobijati samo od avionskog prijevoznika!
Kada ćete od eSky-a dobiti karte za ukrcavanje (boarding card)?
- U slučaju rezervacija koje opslužuje eSky, elektronskom poštom ćemo da Vam pošaljemo kartu ili potvrdu od 48 do 8 sati pre leta.
- Ukoliko ste kupili dodatnu uslugu Onajn prijavljivanja preko eSky-a, poslaćemo Vam elektronskom poštom karte ili potvrdu o prijavi od 48 do 8 sati pre poletanja.
- U slučaju rezervacije koju opslužuje avionski prevoznik, kartu ili potvrdu o prijavi poslaće direktno avionska kompanija unutar vremenskog okvira koji kompanija sama određuje.
Vodite računa o tome da će karte za ukrcavanje (boarding pass) ili potvrda o prijavi biti poslate samo ukoliko navedete sve podatke za onlajn prijavu koje zahteva avionski prevoznik!
Da li treba odštampati kartu za ukrcavanje (boarding pass)?
Da, s obzirom na zahteve avionskih kompanija, generisanu kartu za ukrcavanje treba odštampati. Kartu možete odštampati odmah čim dobijete imejl ili je možete sačuvati u prenosnoj memoriji (na fleš-drajvu, pametnom telefonu, prenosnom disku i sl.) i odštampati kasnije, ali obavezno pre nego što dođete na šalter za čekiranje, na pasošku kontrolu ili bezbednosnu kontrolu na aerodromu! Odštampanu kartu treba da ponesete sa sobom na aerodrom zajedno sa putnim dokumentom koji ste koristili prilikom čekiranja. Ukoliko je ne budete imali sa sobom, to može da rezultira kaznenim troškovima, a u ekstremnim slučajevima može vam biti odbijeno ukrcavanje u avion.
Ne mogu da se prijavim za let. Šta da radim?
- Proverite da niste dobili novi raspored letova i novi link za prijavljivanje za let.
- Ako prijavljujete za let veliku grupu putnika odjednom, nemojte istovremeno čekirati više od nekoliko putnika. Kada prijavljujete previše putnika, možda će vas sistem izlogovati dok budete unosili podatke. Ovo je način zaštite vaših podataka.
Promene nakon prijave za let
Nakon što ste se prijavili za let preko interneta, Ryanair, Wizz Air i easyJet dozvoljavaju da promenite datum leta ili ime putnika. Ta usluga se dodatno plaća za putnika po letu, prema cenovniku avionskog prevoznika. Nakon otvaranja karte, putnici mogu napraviti izmene u skladu s pravilnikom avioprevoznika i uz moguće troškove. Postoje i ograničenja kada je u pitanju period u kojem su moguće izmene.
Pažnja! Putnici koji imaju prtljag za registrovanje, iako koriste uslugu čekiranja preko interneta, moraju predati prtljag tokom standardnog prijavljivanja prtljaga na šalteru na aerodromu.
Zapamtite!
- Nakon čekiranja onlajn, nisu dozvoljene izmene avionske karte (osim kod kompanija Ryanair, Wizz Air, easyJet).
- Na aerodromu putnici moraju da imaju odštampanu kartu za ukrcavanje.
- Karta za ukrcavanje može biti odštampana crno-belo.
- Svaka karta za ukrcavanje mora biti odštampana na posebnom listu papira, tako da jedna njegova strana ostane prazna.
- Na aerodromu putnici moraju da imaju iste identifikacione dokumente kojima su se preko interneta prijavili za let.